VPK Packaging Group har gjennomført oppkjøpet av bølgepappvirksomheten i Peterson Packaging med seks fabrikker i Skandinavia.
De seks fabrikkene i Norge, Sverige og Danmark skal drives som en egen forretningsenhet i VPK Group under varemerket Peterson. VPK Group får med dette oppkjøpet en omsetning på over 1 milliard Euro.
Uavhengig forretningsenhet
Peterson vil bli ledet som en uavhengig forretningsenhet for å opprettholde det sterke, lokale varemerket, støttet av VPKs solide ekspertise. VPK har gjort det på samme måte med Rigid i Storbritannia og Irland, Ondulys i Frankrike og Aquila i Polen.
Dan Johansson skal fortsette i rollen som administrerende direktør og lede den skandinaviske forretningsenheten.
VPK har hatt suksess med sin strategi om bærekraftig vekst de siste tiårene. De har startet opp nye fabrikker i land med økende kjøpekraft og gjort oppkjøp i stagnerende markeder. På denne måten har de vokst kraftig med et balansert risikonivå.
Den privateide gruppen forventer nå en samlet omsetningen på over 1 milliard euro med det nye oppkjøpet.
Ledende leverandør i Skandinavia
– Peterson Packaging er en ledende leverandør i Skandinavia som betjener viktige kunder i forskjellige markeder, som mat, drikke og raskt bevegelige forbrukervarer (FMCG). Vi ser frem til å fortsette disse aktivitetene, øke servicenivået og videreutvikle der det er mulig, sier CEO Pierre Marcharis.
– Petersons langsiktige tilstedeværelse og nære kundeforhold passer fint med VPKs tilnærming til bærekraftig vekst. Jeg er overbevist om at styrken i de to selskapene vil kombineres i det nye varemerket VPK Peterson.