Selvutnevnt «fagidiot» har fått ny jobb

Illustrasjonsbilde: Marija Cabuskina

 

I starten av januar begynte Bjørn Berg i jobben som produktansvarlig for emballasje, nye markeder i Vartdal Plast. I flyttelasset til sitt nye kontor kan han pakke med seg omtrent 25 års erfaring fra bransjen.

 

Hans emballasjehistorie starter som ferskvaresjef i dagligvarehandelen. På en kjøpmannskonferanse i Bærum på midten av 90-tallet var det snakk om hvordan man kunne presentere varer på en tiltalende måte, og emballasjens innvirkning på handelen. Det vekket en viss interesse hos Berg, og «det ene tok det andre,» som han sier.

– På den tiden gikk det generelt bare i plast og bølgepapp. Jeg innså at dette var et upløyd marked, og jeg hadde lyst til å involvere meg, sier han.

Erfaring fra gulvet

 

Veien gikk videre inn i COOP-systemet, hvor det handlet om å få solgt varer på best mulig måte. Her skjønte han viktigheten av tidsriktig emballasje og det som kalles «space management», altså å finne den gunstigste plasseringen for varer i butikkene.

I 2005 fikk han jobb som salgssjef i Norge og Finland for det danske selskapet Plus Pack.

– Her fikk jeg førstehånds erfaring om hvordan man kan og bør jobbe med miljøriktig emballasje. Mye av løsningene finner man sammen, ved å snakke med produsenter og næringslivet for å utvikle tiltalende emballasje som sikrer holdbarheten, og det gir som regel gode resultater, forteller han.

– En av de mest spennende bransjene å jobbe i

 

Alle årene i bransjen har gjort Berg til en selvutnevnt «fagidiot», og han sparer ikke på kruttet når han snakker om emballasjefeltet:

– Dette er en av de mest spennende bransjene å jobbe i. Den er stadig i utvikling, og det som var bra i går er ikke godt nok i morgen, sier han.

Før oppholdene i Plus Pack, BEWI og DS Smith jobbet han med emballasjeansvar for Tybring-Gjedde (nå Staples, journ.anm.). I tillegg drev han egen virksomhet i 18 måneder før Vartdal Plast og han ble enige om å jobbe sammen. I sin nye jobb skal han hovedsakelig jobbe blant annet mot næringsmiddelindustrien og teknisk emballasje, samtidig som han ser mot nye markeder og revitaliserer en del av deres eksisterende sortiment.

– Jeg skal fortsette den gode trenden med søkelys på nye og gode løsninger. Vartdal har alltid tenkt nytt, og det blir det ikke noe mindre av nå, men vi kommer til å jobbe enda mer mot næringsmiddelindustrien enn tidligere, sier Berg.

– Vil være i første rekke

 

Om Berg er en fagidiot, så er han en selvlært en, for han har ingen utdanning i faget. Han er kjapt ute med å skryte av tidligere sjefer og arbeidsgivere som har vært «langt framme i skoa» og gitt han tid og rom til å lære i jobben.

– Det var bakgrunnen min fra matvareindustrien som sporet meg inn på dette, og jeg skjønte jo at man ikke kunne ha maten i lomma, den trengte emballasje, sier han og ler.

Som Berg selv sier, er bransjen i stadig utvikling. På spørsmål om hva som er det beste med å jobbe med emballasje, tar det ikke lang tid før han har svaret klart.

– Det er viljen til stadig fornyelse og den hungeren produsenter har for å fremme miljøvennlig emballasje. Det har hatt en stor opptur i Norge, hvor mange er opptatt av å være ledende på nye og sirkulære løsninger. Det er en fin loop å være med i, for vi vil være i første rekke, sier Berg.

Også Vartdal Plast har et evig jag etter å bli grønnere. Berg forteller at de alltid har jobbet med å finne de optimale emballasjeløsningene som sikrer mattrygghet og god holdbarhet. Nå vil de i tillegg til den tradisjonelle EPS-kassen utvide emballasjeporteføljen og tilby kundene et bredere spekter av fremtidsrettede emballasjeløsninger.

– Det er viktig at vi i produktutviklingen vår fokuserer på produkter som passer inn i den sirkulære loopen. EPS-kassen er et godt eksempel på et slikt produkt og vi skal bringe frem flere gode eksempler fremover, sier han.

Ønsker å bruke kunnskapen sin

 

I pressemeldingen Vartdal Plast publiserte ved ansettelsen av Berg, la de vekt på hans dype produkt- og markedskompetanse. Han ønsker å bruke sin kunnskap til å sørge for at bedriften forblir i førersetet for å utvikle gode produkter for sine kunder.

I 2021 fylte selskapet 60 år. Om Bjørn Berg fortsatt jobber der ved neste jubileum vil tiden vise, men som hovedpersonen selv sier:

– Vartdal Plast er et spennende foretak med gode løsninger, så her blir jeg nok en stund.

Annonser:

Kommende kurs og arrangement