27-åring overtar familiebedriften

Fredrik Rikter Svendsen er ny daglig leder i Rikter Svendsen AS. Han er femte generasjon Rikter Svendsen, og skal nå styre 100-årsjublianten trygt de kommende årene.

 

– Det er gøy å få den tilliten av både styret og familien. Samtidig er det et stort ansvar, som jeg er veldig motivert for å ta. Jeg skal brette opp ermene og gjøre alt jeg kan for hele bedriften, sier han.

 

Historisk bedrift

Tippoldefar Severin Svendsen startet emballasjeproduksjon i Sarpsborg i 1922 under navnet Severin Svendsens Æskefabrikk. I 1926 ble det arvet videre til hans barn, og endret navn til Rikter Svendsen AS. Dermed fyller Rikter Svendsen AS uoffisielt 100 år i år.

Den unge Rikter Svendsen er oppvokst, vært bosatt i og fullført skolegang i Østfold. Nå bor han i Oslo, men jobber fra kontoret på Rolvsøy og leder bedriften derfra. Han er utdannet innen markedsføring og salg og ledelse.

– Jeg jobbet ett år med salg og markedsføring i Microsoft, før jeg begynte i familieselskapet sommeren 2019, sier han.

Rikter Svendsen AS spesialiserer seg på finere emballasje, som gavepapir, bånd, smykkeskrin og esker.

Den ferske daglige lederen kaller det han nå begir seg ut på for en spennende utfordring, men han blir betrygget av dyktige folk rundt seg:

– Om jeg klarer å motivere dem, skape samhold og fordele ansvar, så skal dette gå helt fint.

 

Stolt av de ansatte

Det er også de ansatte Fredrik Rikter Svendsen setter sin lit til når han skal sette sitt preg på bedriften. Han er klar på at dette er en jobb han ikke får til alene.

– Kunnskapen og kompetansen sitter i bedriften – et lag med mange lagspillere som sammen setter sitt preg på vår bedrift. Det er utrolig viktig. For meg dreier ledelse seg i stor grad om å optimalisere bedriftens menneskelige ressurser slik at vi kan skape effektivitet og produktivitet. Vi har en flott maskinpark og et stort varelager, men disse er verdiløse uten våre dyktige ansatte, sier han.

Foruten samarbeid med de ansatte, vil han også fokusere på å fornye bedriften i henhold til markedstrender og eksterne omgivelser.

– Pandemi og krig har vist oss hvor sårbare vi er i et globalisert samfunn. Det blir derfor viktigere å se fremover og tenke nytt, tenke endring. Det må bli en del av vår bedriftskultur fremover, sier han.

 

Miljø og digital kommunikasjon

Han trekker også fram bærekraft og miljø som satsingspunkter framover. Han understreker at Rikter Svendsen AS i dag er en miljøvennlig bedrift, med gode miljøtiltak, som 100 prosent strømbasert produksjon, optimal utnyttelse av råvarer og retur og kildesorteringsløsninger.

– Det er dog noe vi skal bli enda bedre på både internt og å fronte utad. Som en del av en yngre generasjon er det for meg et viktig og naturlig ansvar og utviklingsområde i emballasjebransjen, sier han.

De vil også satse mer på digital kommunikasjon og markedsføring. De har lansert en ny nettside som skal utvikles konstant. Her vil de ha et digitalt «show room», hvor eksisterende og mulige kunder kan få se produktene de leverer.

– Rikter Svendsen produserer og leverer flotte kvalitetsprodukter til konkurransedyktige priser, som på mange måter taler for seg selv. Mye av jobben vår dreier seg derfor om å eksponere disse varene for markedet. En god balanse mellom tradisjonelle salgsreiser landet rundt, fysiske messer og mer digital tilstedeværelse, tror jeg blir en suksess, sier han.

 

Vekst i egenproduksjon

På spørsmål om hvilke utfordringer Rikter Svendsen AS møter i dag, svarer den nye daglige lederen at deres utfordringer speiler det resten av bransjen opplever om dagen: Mangel på råvarer, produkter og prisøkning, dyrere fraktkostnader, lengre leveringstider og ustabile valutaer.

– Det er flere eksterne omgivelser som skaper uro i markedet, men vår oppgave er å konsentrere oss om det vi får gjort noe med, nemlig å jobbe tett med leverandører og samarbeidspartnere. Slik kan vi sikre oss produkter og råvarer som vil gjøre kundene våre fornøyde, forklarer han.

Disse utfordringene har likevel ført noen lyspunkter med seg. At det er vanskelig å bestille varer fra Kina, har blant annet gitt dem muligheten til å satse mer på egenproduksjon av emballasje, et felt hvor de har opplevd solid vekst.

 

Fest blir det uansett

Selv om det er 100 år siden tippoldefar Svendsen startet selskapet, har de bestemt seg for å vente med feiringen til 2026, når navnet Rikter Svendsen AS fyller 100. Likevel venter det festligheter på de ansatte.

– Vi har hatt noen år med pandemi og lite sosial omgang, så vi skal nok uansett få arrangert en skikkelig sommerfest, sier Rikter Svendsen.

Annonser:

Kommende kurs og arrangement