Keep-it Technologies vant Local EAT Award for sin holdbarhetsmåler på EAT-konferansen i Stockholm. De feiret prisen ved å takke sitt opphav og dele hederen med forskere på NMBU i Ås.
Av Per Øyvind Nordberg
I konkurranse med 200 andre selskaper fra Norge og Sverige, vant Keep-it Technologies pris for beste bærekraftige løsning for miljø og helse under EAT Stockholm Food Forum mandag 1. juni. Fredag 5. juni, på verdens miljødag, delte de hederen med forskere på NMBU.
Vil gi noe tilbake
– Vi er her for å takke og gi noe tilbake til NMBU, sa direktør Kristen A. Hovland i Keep-it Technologies.
Holdbarhetsmåleren angir produktets holdbarhet basert på de forholdene produktet har vært utsatt for og er dermed mer pålitelig enn datomerkingen som er satt fra leverandøren.
Keep-it mener at dette gir økt holdbarhet, økt matsikkerhet og redusert matkasting.
– Det beste med holdbarhetsmåleren er at den fører til atferdsendringer som er verdiskapende. Vi har sett at sjåfører, truckførere og butikkpersonell behandler varer med holdbarhetsmåler mer forsiktig, sa Christian Salbu Aasland, gründer og teknisk direktør i Keep-it Technologies.
Lang vei frem
Veien fra forskningslaboratoriet til butikkhyllene har imidlertid vært lang. De første tankene om en holdbarhetsmåler kom allerede i 1992 – for 23 år siden. Ideen ble tidlig patentert og selskapet TimeTemp ble stiftet i 2001.
Navnet TimeTemp kunne ikke beskyttes, så det ble senere endret til Keep-it.
– Først i 2011 lot indikatoren seg produsere og i 2012 var den ute i butikkene. I 2013 solgte vi 10 millioner produkter i Norge, fortalte Brit Salbu, forsker ved NMBU.
Startere, ikke runnere
Sammen med forskerne Per Olav Skjervold og Petter H. Heyerdahl og Brit Salbu fikk hun sin del av æren for Keep-it, mens rektor Mari Sundli Tveit mottok diplom på vegne av NMBU.
Forsker Helge Lien har også vært delaktig i utviklingen, men var ikke til stede under markeringen.
– Vi er nok typiske startere, ikke runnere, så vi var avhengige av andre som kunne ta produktet videre, sa Petter H. Heyerdahl.
Forskerne var også enige om at det finnes «gode» og «dårlige» penger. De ville ha inn en aktør med stayerevne og med evner til lagspill.
Ut på flere varer
Keep-it ble først lansert på kjøtt fra Nordfjord Kjøtt, men er nå også tilgjengelig på Laksefilet fra Norsk Sjømat på Stranda.
REMA 1000 sendte nylig ut en pressemelding om at de har inngått en avtale med Keep-It om utvidelse av dagens samarbeid. Dette innbefatter blant annet at REMA 1000 kommer til å merke flere av sine ferskvarer med holdbarhetsindikatoren.
Ifølge Keep-it har også Petter Stordalen blitt mentor for holdbarhetsindikatoren, for alt det er verdt.
Ut i verden
Nå skal produktet videreutvikles og på sikt lanseres utover Norges grenser. Det langsiktige målet er å nå ut på det globale markedet, men man fortsetter å skynde seg langsomt og legge stein på stein.
– Det er litt tilfeldig at versjon 1 av Keep-it er blitt som den er, men den fungerer jo veldig bra likevel. Dette er imidlertid det første skrittet på en lang, lang rekke, sa Christian Salbu Aasland.
Ifølge direktør Kristen A. Hovland er Keep-it Technologies i kontakt med store, toneangivende mataktører i Norge. I tillegg til kjøtt, fisk og kylling, kan holdbarhetsindikatoren også brukes på blomster.
– Vi har dessuten screenet tre utenlandske markeder som vi tror kan vøre modne, og det er Storbritannia, Danmark og Sverige, sa han.