Sirkelsnakk med foredragsholderne: Kjetil Pettersen

 

I denne spalten stiller vi en rekke av foredragsholderne på Emballasjedagene 2023 fem kjappe emballasjespørsmål. I tråd med tidens ånd gjenbruker vi spørsmålene i hver artikkel. Her får du svarene deres.

Neste person ut er Kjetil Pettersen, Sales Manager Scandinavia i Wipak Norway.

– Hvordan jobber din arbeidsplass med emballasje?

– Wipak er et finsk, privateid selskap med 11 fabrikker i Europa og Asia hvor vi ekstruderer, laminerer og trykker fleksible filmer for både legemiddel- og næringsmiddelindustrien. Forskning og utvikling har alltid vært sentralt i Wipak, og fra 2019 har vi hatt samme strategi om å bli første klimanøytrale produsent av fleksible filmer innen 2025. Dette starter med å gjøre våre egne fabrikker klimanøytrale og forstetter med vår nye produktportefølje Green Choice by Wipak som handler om emballasjeutvikling i retning av minimalt avtrykk i tråd med nye retningslinjer fra EU.

Har du deltatt på Emballasjedagene tidligere? Har du et favorittminne derfra? Hvis dette er din første gang på Emballasjedagene, er det noe du ser spesielt fram til?

– Jeg har ikke deltatt på Emballasjedagene tidligere, men ser veldig fram til å møte kjente og nye kolleger fra bransjen.

– Kan du oppsummere foredraget ditt i tre stikkord?

– Utfordrende, Fremtidsrettet, Innovasjon.

– Hvordan vil du beskrive status i emballasjeverden i dag?

– Når det gjelder produsenter av fleksibel plastemballasje, har utviklingen eskalert betydelig de siste årene. Når vi samtidig ser en veldig liten andel av bærekraftig emballasje i butikk, beskriver det noe av kompleksiteten vi står overfor de kommende årene når det gjelder sirkulerbarhet i hele verdikjeden.

– Hvorfor burde folk komme for å høre ditt foredrag?

– Jeg ønsker å belyse hvilke utfordringer produsenter og forbrukere av fleksibel plastemballasje står overfor, samt beskrive noen potensielle løsninger for å tilpasse oss kravene til sirkulær økonomi i nær fremtid.

Annonser:

Kommende kurs og arrangement