Scanstar hyller Nordens beste emballasjeløsninger
Scanstar er den årlige, nordiske emballasjekonkurransen for designere, produsenter og merkevareeiere. Konkurransen skal hylle innovativ, bærekraftig og anvendelig emballasje.
Ole-Anton Bakke, emballasjesjef i Jotun, er Norges representant i juryen. Den rollen har han innehatt i flere år, og han gleder seg til bedømmingen etter sommeren.
– Vi i juryen har selvfølgelig fokus på det som er kriteriene i Scanstar. Dette er «ny idé, beskyttelse av produkt, kostnadsbesparelse, brukervennlighet, design og bærekraft.» Utover det blir det også en litt subjektiv vurdering, hvor presentasjon av produkt og vedlagt dokumentasjon har betydning. Jurymedlemmene kan ikke være fageksperter innen alle nisjer, så ofte blir vurderingene gjort etter diskusjoner i gruppa, slik at vi har best mulig faglig grunnlag for å ta beslutninger, sier han.
Mer fokus på miljø og bærekraft nå
Bakke forteller at emballasjebransjen er preget av sammenslåinger og oppkjøp i hans tid som jurymedlem for Scanstar-konkurransen. Det fører til at det er færre og større aktører som deltar.
– Det er mye mer fokus på miljø og bærekraft enn for noen år siden. Jeg syns fagmiljøene og kunnskapene er gode, og antall innsendte bidrag til Scanstar tyder på at det jobbes godt på mange områder innen emballasjeutvikling, sier han.
Positiv markedsføringseffekt
Jurymedlemmet forklarer at deltakelse i Scanstar-konkurransen, og eventuelt seier, gir positiv markedsføringseffekt og er motiverende for innsenderne.
– Jeg tror det gjør at organisasjonene som medler seg på får større fokus på emballasjeutvikling og innovasjoner. Det betyr også noe for bransjen at det eksisterer en slik konkurranse, sier han.
Viktig med god dokumentasjon
Bakke innrømmer at det kan være utfordrende for juryen å vurdere om en idé er ny, eller om den ligger tett opp til noe som allerede eksisterer, som fører til at den innsendte emballasjeløsningen ikke kvalifiserer til noen pris. I tillegg kan mangelfull dokumentasjon eller en beskrivelse som er vanskelig å forstå, føre til at løsningen ikke vinner.
– Det gjør det vanskelig for oss som jury å gjøre en god vurdering. Det er verdt å bruke litt tid på dokumentasjon vedlagt et innsendt bidrag, sier han.
Han oppfordrer samtidig norske emballasjeprodusenter, -konvertører og -bedrifter til å sende inn bidrag:
– Har du en emballasjeløsning du syns er god og er stolt av? Send den inn! Det betyr synliggjøring av egen bedrift, og kan også motivere andre til å delta. For emballasjebransjen i Skandinavia betyr det mye at man har Scanstar-konkurransen.
Fakta om Scanstar:
All emballasje som designes, produseres eller brukes i Norden er kvalifisert til å delta i konkurransen. Det samme gjelder emballasje som er bestilt av en nordisk kunde. Registreringen av nye deltakere er åpen fram til 1. juni 2024.
Vinnerne offentliggjøres 3. september, og prisutdelingen finner sted på ScanPack i Gøteborg 25. oktober.
Emballasje som har fått en ScanStar, har rett til å delta i den globale emballasjekonkurransen WorldStar, som arrangeres av World Packaging Association (WPO).
ScanStar har blitt delt ut årlig siden 1969 av Scandinavian Packaging Association (SPA), der Emballasjeforeningen er medlem på vegne av Norge.
Arrangementet alternerer mellom de nordiske landene, og i år er det Sverige som arrangerer ScanStar.