Scanpack gjør tidenes satsing: «Her finner du alt du leter etter, og litt mer!»

Scanpack, Skandinavias største emballasjemesse, fyller 60 år. Og det kommer til å merkes!

Utstillere fra hele verdikjeden viser frem sine siste løsninger. Dessuten blir det en stor satsing på kostnadsfrie seminarer og workshops.

– Vi vil tilby de besøkende litt ekstra i år, sier Monika Ölund, forretningsansvarlig for Scanpack.

Nærmere 400 utstillere, halvparten fra andre land enn Sverige, samles på Scanpack 22–25. oktober på Svenska Mässan i Gøteborg. Messen, som ble arrangert for første gang i 1964, feirer altså 60-årsjubileum. Og det går ikke upåaktet hen.

– Vi introduserer blant annet en ny scene og møteområde, Packaging Plaza, der det skjer en hel del spennende ting i forbindelse med jubileet. Her vil det også foregå flere prisutdelinger, forteller Monika.

– Dessuten har vi en rekke jubileumstilbud, alt fra kostnadsfrie workshops og matchmaking til andre tilbud på stedet. Og naturligvis en storslagen jubileumsfest!

Hele verdikjeden er på plass

Hun understreker den store spennvidden på årets messe.

– Det unike for Scanpack er at utstillerne, deriblant flere store og tunge selskaper, representerer hele verdikjeden. Her presenteres de nyeste løsningene, og her vises produkter og tjenester før de kommer på markedet.

Som besøkende kan du oppdage den nye emballasjeteknologien, holde deg oppdatert om trender og utvide ditt nettverk av forretningspartnere. Mulighetene er mange – det er mye som skjer. Samtidig er messen oversiktlig, fremholder Monika: – Den er stor, men ikke for stor. Deltakerne rekker helt fint å komme gjennom alt i løpet av disse dagene. Å komme til Scanpack blir derfor en svært tidseffektiv måte å finne løsninger ut fra ditt eget selskaps spesifikke behov.

Storsatsing på seminarer

Kompetanseutvikling står mer enn noensinne i fokus på årets Scanpack. Det blir et omfattende seminarprogram fra to scener, med omtrent 100 programpunkter til sammen. Alt er inkludert i inngangsbilletten til messen.

Fra jubileumsmenyen Packaging Plaza vil bransjeeksperter og representanter for velkjente varemerker dele av sin erfaring fra hovedsakelig to fokusområder: bærekraft og trender innen emballasje.

Fra scenen Scanpack Pioneers utforskes makrotrendene innenfor innovasjon, ny teknologi og produksjonseffektivitet for morgendagens emballasjeløsninger.

Workshops åpne for alle

I tillegg til sceneprogrammene arrangeres flere workshops i forbindelse med messen.

– De tilfører en verdi for kunnskapsutvikling. Som en del av jubileumsfeiringen er også dette inkludert i inngangsbilletten, forklarer Monika.

Designbyrået Motherland gjennomfører en workshop i hvordan man tenker kreativt innen emballasje. SWIRA, Swedish Industrial Robot Association, viser potensialet i robotikk og automasjon. RISE Academy har dyptgående erfaring med gjenvinning, matproduktemballasje, anvendelsesområder for emballasje, samt emballasje ved e-handel.

Matchmaking

En nyhet av året er Matchmaking Area på plan to, et avslappende miljø der man kan slå seg ned for samtaler. Kontakten skjer via Scanpack Matchmaking, der du kan forhåndsbooke møter med potensielle samarbeidspartnere og kunder.

– Også denne tjenesten har vi valgt å gjøre kostnadsfri i år. Dessuten legger vi til ytterligere en funksjon i verktøyet: det vil være åpent i noen uker etter at messen er avsluttet, sier Monika Ölund.

– Tanken er at man etterpå skal kunne finne personer eller selskaper som man kanskje ikke har klart å fange inn i løpet av messen.

Mange muligheter for å danne nettverk

På messegulvet, på stands og via spesielle møtemiljøer og aktiviteter tilbyr Scanpack utallige muligheter for nettverksbygging med bedrifter, bransjeforeninger, foredragsholdere, eksperter, forskere med mer.

– Et stort antall utstillere gir også muligheter til nettverksbygging når messen stenger. Det gjør vi fra arrangørsiden også, idet vi hver dag av messen inviterer til After Work i lobbyrestauranten Twentyfourseven, forteller Monika.

Og til den store jubileumsfesten, som arrangeres 23. oktober i Kongresshallen, er også besøkere og utstillere velkommen.

– I tillegg til at vi skal ha det gøy, er det en glimrende anledning til å knytte nye kontakter.

Konseptet «all under one roof» innebærer i seg selv unike muligheter for fysiske møter. Messelokalet er helt integrert med Gothia Towers, Skandinavias største hotell med flere restauranter, barer og spa.

En unik messe

Til tross for sine 60 år viser Scanpack ingen aldringstegn.

– Kanskje er det snarere et tegn på styrke at en messe så lenge har hatt en betydelig rolle for å fremme innovasjon, utvikling og bærekraft for emballasjeindustrien, tenker Monika Ölund.

– Vi er stolte over å kunne ha denne posisjonen og rollen for bransjen.

Hun mener at hemmeligheten i stor grad skyldes tidsintervallet. Selskapene som deltar og personene som besøker messen, benytter sjansen til å ta i et ekstra tak – det er jo tre år til neste messe …

Les mer og kjøp billett på Scanpack 22-25 oktober 2024 Svenska Mässan Göteborg

Dette er markedsføring fra en av våre annonsører på Emballasjeforeningen.no

22. Oct 2024 - 25. Oct 2024Scanpack 2024 – Nordens største emballasjemesseSwedish Exhibition & Congress Centre