Med fartstid på 11 år har vårt nye medlem, Hugo Industridesign, gjort en rekke emballasjeoppdrag for norske merkevarer. Kombinasjonen av moderne teknologi, kunnskap og kreativitet har vært vellykket.

Hugo Industridesign er nå medlem i Emballasjeforeningen
Martin Otto Fougner, daglig leder i Hugo Industridesign

Flasker til Imsdal, Möllers tran, Tomtegløgg, FunLight og OMO Color er på referanselisten sammen med emballasje for Kari Traa og Devold, blant mange andre.

Staket seg til suksess

 

For Swix har de utviklet nye staver. Ifølge daglig leder Martin Otto Fougner endret de samtidig måten staver tradisjonelt har vært bygget på. De nye stavene er trekantede i stedet for runde og er testet i vindtunnel for minst mulig luftmotstand.

Trinsene er skrudd på for å spare vekt, noe som også innebærer at de kan skiftes ut. Dette ga nye forretningsmuligheter for Swix. Skiløperne har også satt pris på de nye stavene som har gitt dem mange medaljer i skiløypene.

– Det er ikke Marit Bjørgen som har vunnet flest renn i OL, det er Hugo Industridesign, flirer designeren.

 

Lite byrå med stort engasjement

Det er imidlertid ikke bygging av skistaver  som fikk byrået med tre medarbeidere til å søke medlemskap i Emballasjeforeningen. I vårt intervju kommer det fort fram at det lille byrået har et stort engasjement for emballasjedesign, emballering og miljø. Og de vet en del om hva dette innebærer.

– Vi er først og fremst opptatt av det funksjonelle, altså å få fin design til å fungere i hele verdikjeden, også i produksjon og logistikk, forteller Fougner og hans kollega Anja Leiknes.

– Når kunden skal ha ny emballasje, gir vi helt klare råd om hva som vil fungere best i verdikjeden og som samtidig belaster miljøet minst. Vi har ofte rådet merkevarene til å bruke mer plast i flaskene, for eksempel. Men det er ikke alltid de følger akkurat det rådet.
Fougner forteller at kunder har fått store problemer med flasker som krymper fordi de ville spare penger og bruke minst mulig plast. Og innsparing som gir økt brekkasje og svinn, er aldri bra for miljøet.

Økt svinn er ikke miljøvennlig

Selv fikk han en lenger vei til å bli designer enn han trodde. Han kom nemlig ikke inn på designstudier i Oslo fordi han ikke kunne tegne. Fougner ville studere 3D-design og kom inn på utdanningen i England. Der besto han med glans.

På sitt første designforsøk etter endte studier, vant han Red Dot Design Award. Dette er en ettertraktet pris som designere gjerne drømmer hele livet om å få. Og mens flere av de tradisjonelle designbyråene sverger til å tegne for hånd, før eventuell digitalisering, har Hugo satset på å bruke 3D-teknologi på et tidlig stadium.
Byrået hadde så stor tro på dette at de kjøpte 3D-printer fra første dag.

Vil løse utfordringer i hele verdikjeden

Sansen for logistikk og produserbarhet er imidlertid noe Fougner lærte av sin far som barn. Han har tatt dette med seg for å løse utfordringer i hele verdikjeden. Det har vist seg nyttig ved optimeringsprosjekter.

– Vi løste problemer med korken til Imsdal-flasken ved å lage noen små kurvaturer. På pallen innførte vi mellomlegg i papir for å forenkle stablingen. Og ved å justere 1 mm på flaskene fikk vi plass til 50 flere flasker per pall.
Fougner forteller også at Hugo gjerne er med på å velge ut produksjonsutstyr for å sikre optimering i alle ledd i verdikjeden.

– Orkla ville produsere Tomtegløgg og FunLight på samme linje. Vi utførte palleberegninger og samordnet både grafisk design og industridesign ved å gi etikettene samme farge som innholdet og sette samme bilde på D-pak.

Vil helst produsere i Norge

Byrået er også med på å gi råd om produksjonssted og velger produksjon i Norge så langt det er mulig. Om det ikke er mulig, kan de source produksjon fra andre land for sine kunder. Det har tilført byrået stor kompetanse gjennom mange år.

– Og skulle vi mangle kompetanse, kan vi skreddersy team ved å hente inn kompetanse fra andre steder.

Hugo Industridesign kan tilby produktutvikling, interaktiv design, CAD og ingeniørtjenester, prototyping, pre-produksjon, prosjektstyring, 2D- og 3D-visualisering, animasjon og strategisk design. Selskapet holder til i Oslo

Hugo har utviklet nye skistaver for Swix.
Tomtegløggflasken er utviklet av Hugo.
Martin og Anja med noen av produktene de har designet.