Medlem i Emballasjeforeningen vant Plastløftepris

Saft- og syltetøyprodusenten Lerum vant årets Plastløftepris i kategorien reduksjon av plast.
Lerum har gjennomført en rekke endringer på sine flasker, og til sammen spart 61 tonn plast i 2024, skriver Grønt Punkt Norge i en pressemelding.
Endringene inkluderer å gjøre flaskene tynnere, flaskehalsen kortere, fjerning av etiketter og å bytte til tynnere strekkfilm.
– Dette setter vi utrolig pris på. Vi har gjennomført store endringer som ikke hadde vært mulig uten våre leverandører, ansatte og ikke minst kundene, sier direktør for forretningsutvikling i Lerum, Hans Christian Bjerketveit, og legger til:
– Vi må også takke Grønt Punkt Norge for at de feirer tiltak som dette. Det gir oss inspirasjon videre.
Andre vinnere
Trioworld Lundin, som er mest kjent for sine bæreposer og avfallsposer, vant prisen for økt bruk av resirkulert plast. I 2024 oppnådde de 88 prosent resirkulert plast i sine produkter.
Arla Foods vant i kategorien design for gjenvinning for deres nye emballasje til Arla Apetina revet ost. De har erstattet den tidligere posen med kombinasjonlaminat, med en variant som kun består av PP.
Holdbarhetsprisen, som deles ut i samarbeid med Matvett, gikk til Den Stolte Hane for deres arbeid med å blant annet bytte ut skåler med gjenvinnbare PP-poser på sitt sortiment til storhusholdning og industri.
Gratulerer til alle vinnere og nominerte!
Juryens begrunnelse:
LERUM AS (vinner):Lerum har revitalisert saft og leskedrikkporteføljen i 2024. I dette arbeidet har de lykkes å redusere plastbruken i flaskene med 12 %, som sparer over 52 tonn plast, har kuttet halsetikettene som sparer 2,6 tonn plast og gått over til en tynnere strekkfilm som sparer 6,2 tonn plast. Totalt reduserer dette plastbruken med 10 % som utgjør nesten 61 tonn plast. I tillegg bruker de 12 tonn mer gjenvunnet plast ved at de har gått over til krympefilm med 30 % gjenvunnet plast, og redusert mengden papp i D-pakken, som reduserer pappbruken med 900 kg. Disse tiltakene bidrar til mer effektiv produksjon som reduserer svinn og energiforbruk, og øker fyllingsgrad som resulterer i mindre utslipp fra transport. Det er positivt at de har forbedret flere aspekter av emballasjen sin og oppnådd så gode resultater.
TRIOWORLD LUNDIN AS (vinner): Trioworld Lundin har siden 2012 jobbet aktivt med å bruke mest mulig gjenvunnet plast i sine produkter og har en målsetning om at 90 % av plasten de bruker skal være gjenvunnet husholdningsplast. De har nesten kommet i mål med 88 % i 2024. Det er bra at en så stor andel av plasten de bruker er gjenvunnet, og at de RecyClass sertifiserer den gjenvunnede plasten som sikrer sporbarheten.
ARLA FOODS AS (vinner): I oktober 2024 endret Arla emballasjen på Arla Apetina revet-ost-serie fra PA/PE laminat til PP med EVOH, uten at holdbarheten på osten ble påvirket. Fra lanseringen i oktober til desember utgjorde de solgte varene nesten 5,5 tonn gjenvinnbar emballasje og vil utgjøre betydelig mer i årene som kommer. Det er veldig bra at man finner gjenvinnbare løsninger også på emballasje til produkter som har krevende barrierekrav og det er flott at Arla nå har lykkes med dette til revet ost.
DEN STOLTE HANE AS (vinner): Den Stolte Hane endret vinteren 2024/2025 fra skåler til gjenvinnbare PP-poser på mesteparten av sortimentet på storhusholdning og industri. Dette gir en plastreduksjon på 75 % samtidig som at de har beholdt holdbarheten. Overgangen til pose gjør også at de får plass til flere produkter på hver pall, noe som gir flere fordeler, inkludert redusert transport og lavere klimafotavtrykk. I tillegg er de fryste produktene i poser singelfryst med en helt ny IQF-fryser, som kan bidra til at matsvinn reduseres ved at man kan tine kun den mengden man trenger. Det er positivt at overgang til emballasje som reduserer materialbruken ivaretar holdbarheten, særlig når dette kombineres med endringer i fryseprosessen som kan bidra til å redusere matsvinnet.