Nå kan din bedrifts emballasjeforbedring vinne Optimeringsprisen!

Emballasjeforeningen og Grønt Punkt Norge deler ut Optimeringsprisen for å hedre emballasjeforbedringer.

For å skape oppmerksomhet rundt og hedre emballasjeforbedringer i Norge, skal Emballasjeforeningen og Grønt Punkt Norge dele ut Optimeringsprisen 2024. Prisen går til en bedrift som betydelig har forbedret sin emballasje i løpet av 2023.

– Det jobbes utrolig mye med emballasjeoptimering i alle ledd i bransjen. Det arbeidet fortjener både oppmerksomhet og anerkjennelse, sier Johannes Daae, utviklingssjef i Grønt Punkt Norge.

Alle bedrifter som har satt emballasje på det norske markedet i 2023 kan foreslå sine emballasjeforbedringer. Kandidater kan også foreslås av juryen og andre.

Kriterier:

Prisen omfatter alle emballasjematerialer og hele kretsløpet.

• Reduksjon av mengde emballasjemateriale.
    • Økt andel gjenvunnet materiale i emballasjen.
    • Bedre logistikk og distribusjon.
    • Mindre produktsvinn.
    • Lettere for sluttbruker å kildesortere rett.
    • Bedre design for gjenvinning.

Emballasjen som nomineres må innfri ett eller flere av kriteriene. Emballasjen må ha en vesentlig forbedring på minst en del av kretsløpet, uten at det gjør at den presterer vesentlig dårligere på de andre delene av kretsløpet.

For å nominere en emballasjeløsning, må det sendes inn bilde av emballasjen før og etter forbedringen. Beskriv hva som er gjort og hvilke forbedringer som er oppnådd. I tillegg må det foreligge en bekreftelse på at resten av kretsløpet ikke er vesentlig forverret. Kandidater sendes til juryformann Johannes Daae: johannes@grontpunkt.no

Frist: 31.10.24.

Juryen vil velge tre kandidater som blir nominert til årets pris, som deles ut på Emballasjedagene 21. og 22. november.

Juryen består av:

• Johannes Daae, Grønt Punkt Norge