Sirkelsnakk med foredragsholderne: Kjetil Pettersen
I denne spalten stiller vi en rekke av foredragsholderne på Emballasjedagene 2023 fem kjappe emballasjespørsmål. I tråd med tidens ånd gjenbruker vi spørsmålene i hver artikkel. Her får du svarene deres.
Neste person ut er Kjetil Pettersen, Sales Manager Scandinavia i Wipak Norway.
– Hvordan jobber din arbeidsplass med emballasje?
– Wipak er et finsk, privateid selskap med 11 fabrikker i Europa og Asia hvor vi ekstruderer, laminerer og trykker fleksible filmer for både legemiddel- og næringsmiddelindustrien. Forskning og utvikling har alltid vært sentralt i Wipak, og fra 2019 har vi hatt samme strategi om å bli første klimanøytrale produsent av fleksible filmer innen 2025. Dette starter med å gjøre våre egne fabrikker klimanøytrale og forstetter med vår nye produktportefølje Green Choice by Wipak som handler om emballasjeutvikling i retning av minimalt avtrykk i tråd med nye retningslinjer fra EU.
– Har du deltatt på Emballasjedagene tidligere? Har du et favorittminne derfra? Hvis dette er din første gang på Emballasjedagene, er det noe du ser spesielt fram til?
– Jeg har ikke deltatt på Emballasjedagene tidligere, men ser veldig fram til å møte kjente og nye kolleger fra bransjen.
– Kan du oppsummere foredraget ditt i tre stikkord?
– Utfordrende, Fremtidsrettet, Innovasjon.
– Hvordan vil du beskrive status i emballasjeverden i dag?
– Når det gjelder produsenter av fleksibel plastemballasje, har utviklingen eskalert betydelig de siste årene. Når vi samtidig ser en veldig liten andel av bærekraftig emballasje i butikk, beskriver det noe av kompleksiteten vi står overfor de kommende årene når det gjelder sirkulerbarhet i hele verdikjeden.
– Hvorfor burde folk komme for å høre ditt foredrag?
– Jeg ønsker å belyse hvilke utfordringer produsenter og forbrukere av fleksibel plastemballasje står overfor, samt beskrive noen potensielle løsninger for å tilpasse oss kravene til sirkulær økonomi i nær fremtid.