Kreativt designstudio er nytt medlem i foreningen
Rethink Studio har meldt seg inn i Emballasjeforeningen. De håper å lære fra eksisterende medlemmer, samtidig som de kan bidra med sin spisskompetanse på designløsninger.
Rethink Studio er et designbyrå med grafiske designere og industridesignere.
– Vi brenner for å skape gode resultater og økt verdi for våre kunder gjennom å utfordre det eksisterende. Våre designere har bred erfaring med å samarbeide med produsenter, og har derfor gode kunnskaper om produksjon, trykkteknikk og materialer, sier Alexander Qual, industridesigner og partner i Rethink Studio.
Han forteller videre at de gjør det de kan for å bidra til bærekraftige løsninger, og at de har integrert et miljø-strategisk perspektiv i alle sine arbeidsprosesser. Rethink jobber blant annet for NorgesGruppen og COOP, og har utformet navn, pakning og design til en lang rekke forbruksvarer.
– Her kan selv små forbedringer gi store bærekraftsgevinster på grunn av de store volumene, sier Qual.
Vil påvirke og bygge nettverk
Som nytt medlem i foreningen, ønsker Rethink å bidra til at flere sentrale aktører vurderer design som et viktig virkemiddel for å skape gode og bærekraftige løsninger som treffer markedet.
– Vi vil bidra med vår kompetanse i foreningens nettverk, slik at hele emballasjebransjen ser at designere bør være med på å forme premissene for emballasje – helt fra starten. Fremtidens utfordringer kan kun løses ved at ulike fagkompetanser og bransjer jobber sammen, slår Qual fast.
De ønsker å bruke medlemskapet sitt for å lære mer fra andre medlemmer, og holde seg kontinuerlig oppdatert om alle produksjonstekniske muligheter som finnes for å bidra til å utvikle mer bærekraftig emballasje.
– Vi trenger kunnskap for å kunne gi faglig forankrede råd til våre kunder, men håper også å utvide eget nettverk og møte andre virksomheter som vi kan samarbeide med for å få til nødvendige forandringer, sier han.
– Må optimalisere plastbruken
Denne kunnskapsbrytingen og samarbeidet Qual ønsker å dra nytte av i Emballasjeforeningen, kommer godt med når utfordringer knyttet til emballasje skal løses. For Rethink Studio er hovedproblemet at de ofte blir involvert for sent i prosessen.
– Hvis våre kunder allerede har valgt en emballasjeløsning, er det sjelden vi kan påvirke til endring, sier Qual, og fortsetter:
– Mer overordnet er den store utfordringen å optimalisere plastbruken. Vi må gjøre det vi kan for å fremme alternativer til plast, slik at forbruket går ned. Samtidig har plast noen kvaliteter som det er vanskelig å erstatte uten at det går utover matvarens holdbarhet. I et bærekraftsperspektiv er matsvinn et større problem enn faktisk plastforbruk.
Vil gjøre bærekraftige alternativer til naturlige valg
Designeren forteller at de prøver å utfordre kundene deres til å velge best mulige emballasjeløsninger, og at det er enklere å anbefale gode løsninger, og i neste omgang velge dem. Det beste, forteller han, er å finne praktiske løsninger som gjør de bærekraftige alternativene til naturlige valg.
– Som designbyrå er vi også opptatt av alt som kan løses med god kommunikasjon. Eksempelvis er velfungerende resirkuleringsordninger helt avhengige av selvforklarende pakningskommunikasjon, sier han.