Markedsmann og etikettnerd går over til trykk
Skipnes Etikett ble i januar solgt til svenske Ettiketto. Med det gir Geir Hagen seg som administrerende direktør, en rolle han har hatt i 22 år.
I 1995 startet Geir Hagen som markedssjef i Skipnes Etikett. Han kom inn i selskapet på en tid hvor etiketter ble solgt til forhandlere, ikke produsenter. Skipnes ønsket å ta kontroll over dette markedet, noe de etter hvert fikk til.
– For fem år siden hadde vi omtrent bare direktekunder hvor vi solgte etiketter til sluttbrukere i industrien, sier Hagen.
Ny, gammel rolle
Hagen er utdannet økonom ved universitetet i Lund i Sverige. Dette, kombinert med hans første jobb i Skipnes, gjør at han kaller seg selv en «markedsmann».
Etter fem år som markedssjef, ble han administrerende direktør i Skipnes Etikett. Med nye eiere på plass, har Hagen ingen problemer med å skjønne at de vil få inn sitt nye styre.
– Det er naturlig med nye eiere. Jeg fortsetter i bedriften en liten stund til og skal bidra til en myk overgang. Det er veldig greit, egentlig, sier han.
Når hans tid som administrerende direktør er over, går Hagen permanent til Skipnes Kommunikasjon, et kommunikasjonsbyrå og trykkeri som fortsatt vil være eid av Skipnes. Der har han allerede vært daglig leder siden 2005, men nå vil han ha muligheten til å bruke all sin tid på den delen av bedriften.
«Etikettnerd»
22 år som leder og 27 år i bransjen totalt, er lenge. Noe av det artigste fra hans tid som etikettmann er den utviklingen han har sett på feltet.
– Det har vært en veldig naturlig vekst i etikettbransjen, med etter hvert stor etterspørsel. Det har gitt oss muligheter til å være med på nye ting, og vi har fått brukt kreativiteten vår til innovasjon med mange forskjellige typer design og materialer. Det er også en bransje hvor man jobber veldig langsiktig med kunder, og slike relasjoner øker både trivsel og engasjement, sier Hagen, og legger til:
– Og etter så lang tid i bransjen, har jeg jo blitt en etikettnerd.
Bærekraft i fokus
Hagen har bidratt til å synliggjøre etikettbransjen, blant annet ved å bringe nye elementer som miljø og bærekraft inn på feltet.
– Dette er ting som er viktig for emballasjebransjen generelt, men som vi kanskje har klart å tydeliggjøre best i etikettbransjen, sier han.
Et eksempel på dette er bioetikettene de produserer for Lofotpils. Etikettematerialet er ISCC-sertifisert bioplast, et fornybart alternativ til fossilbasert plast fremstilt av trebasert masse av UPM Raflatac.
David mot Goliath
Skipnes har 26 ansatte. På spørsmål om hvordan et relativt lite etikettselskap har klart å holde hodet over vannet i kamp mot større aktører på markedet, forklarer Hagen at etiketter er et globalt produkt som kan selges til omtrent hvem som helst. Likevel foregår mesteparten av salget innenfor landegrensene.
– Vi ser at bransjen forandrer seg og det kommer globale aktører på banen som kjøper opp mindre selskaper. Sånne store oppkjøp utfordrer nok de mindre bedriftene, og den restruktureringen som foregår nå tror jeg bare er en start, sier han.
Setter pris på kreativ utfoldelse
Hagen mistenker at han kommer til å følge «ganske tett» med på det som skjer i Skipnes Etikett når han går av. Likevel skal han konsentrere seg helt og holdent om Skipnes Kommunikasjon.
– Når du konsentrerer deg helt om en ting, mister du gjerne fokus på andre saker, så jeg kommer bare til å følge med fra utsiden, sier han.
Han vil ikke trekke fram én spesiell etikett han er stolt over å ha jobbet med, men velger å heller se på helheten av arbeidet han har fått gjort.
– Det har vært veldig morsomt å ha jobbet med drikkevareetiketter. Der har vi fått være kreative og prøvd utrolig mange forskjellige ting, med et vidt spekter av effekter og materialer. Det er også veldig gøy å levere etiketter til store merkevarer og se dem i butikkene. Da sørger jeg alltid for å kjøpe et eksemplar, sier han.